Kawasaki Z750R (2011) - první dojmy
Ještě dávno před tím, než Yamaze a Suzuki došlo, že šestistovka je málo a litr moc, vyráběla Kawasaki své Z750 a sklízela s ní zvláště ve Francii slušné prodejní úspěchy. Letos nepřišla žádná převratná novinka, ale jen malé "zradikálnění" zetka do verze R. Tu jsem mohl protáhnout při krátkém seznámení po zatočených silničkách a bylo to docela velké překvapení.
Kawasaki Z750R poznáte na první pohled, je plná ostrých hran a působí hodně radikálně. Předku dominuje široká maska s velkým světlem, které kromě toho, že dobře vypadá, i velice dobře svítí. Na masce je i malý černý štítek, který plní hlavně roli krytí přístrojové desky a jezdec se za něj opravdu neschová.
Zetko je tradičně v zelené barvě, v našem případě v kombinaci s černou. Navzdory posledním trendům Kawasaki naplno odhaluje svody a koncovku výfuku, která rozhodně nevypadá špatně. V ostrém designu je i podsedlovka s malým světlem. Palubka je jednoduchá a přehledná, najdete tu velký otáčkoměr s displejem, který ukazuje všechno potřebné. No a co znamená písmeno R v názvu? Jsou to především radiální brzdy Nissin s radiální pumpou a nový podvozek. Ten by měl dávat lepší zpětnou vazbu a umožňovat lepší kontrolu nad motorkou. Podvozek je samozřejmě plně nastavitelný.
Teď ale vzhůru do sedla. Tam má jezdec dost místa a vše najde intuitivně tam, kde čeká. Posez na zetku je vzpřímený s mírným předklonem dopředu. Připadá mi dokonce, že Kawa ani moc netrpí nemocí úzkých řidítek, která Japonci na motorky rádi montují. Reakce motoru na plyn je okamžitá a řadovému čtyřválci se chce do otáček opravdu s gustem. Zetko má silné střední pásmo otáček, kde vynikne objemový náskok proti šestistovkám a kde oceníte točivý moment. Motor je třeba držet nad 5000 otáček, kde začíná silnýzátah až k omezovači. Příjemné je, že se Zetkem dá bez problémů courat okreskami aniž by motorka jezdce nutila k extrémním výkonům. Na druhou stranu stačí otočit plynem a Zetko okamžitě temperamentně reaguje.
Sportovní jízdě napomáhá i podvozek. Ten je stabilní za každých okolností, ať už jedete táhlou zatáčkou trojcifernou rychlostí, nebo zatáčíte do horské vracečky. Problémem nejsou ani nerovnosti, které motorku nerozhází a tlumiče nenechají kola odskakovat. Podvozek je stabilní i při přímé jízdě, kde Zetko vyvedly z míry jen poryvy větru, které nám bránily ve svižnější jízdě. Samostatnou kapitolou jsou brzdy.Ty se Kawasaki opravdu povedly, mají ostrý nástup, ale radiální pumpa je akorát citlivá a brzdy se dají dobře dávkovat. I zadní brzda se dá dobře dávkovat a přebrzdění zadního kola nehrozí, no a pokud by vám přeci jen brzdy nevyhovovaly, je možné je dovybavit systémem ABS.
Tolik první dojmy ze sedla civilního streetfighteru od Kawasaki. Zetko ve mně zanechalo rozhodně dobrý dojem. Jedná se o univerzálního naháče, na kterém se dá překonat i pár stovek kilometrů, uveze spolujezdce, svezete se na něm i na okruhu a jeho ovládání je hodně příjemné. Více o novém Rku se dozvíte v redakčním testu.